Chrudim - Slatiňany - Nasavrky - Hlinsko - Ležáky - Žumberk - Chrudim

Je druhá polovina měsíce července a my jsme na našem pravidelném cyklocestování po naší zemi. Náš druhý den nás zavede oblastí Chrudimska až do města Hlinska a posléze k památníku Ležáky. Vstáváme před sedmou hodinou, chystáme si snídani, balíme nezbytné věci do batůžků a všichni jsme před osmou hodinou připraveni vyjet. Dneska nás pojede 15 – já s Irmískem, Kamil s Hančou, Vašek s Alčou, Alena se Štěpkou a Májou, dva Mírové, Karel, Jarda a Jarča.

Vyjíždíme tedy od naší ubytovny Relax, dáváme se na hlavní silnici a po ní pojedeme zhruba kilometr a poté odbočujeme na cyklostezku vedoucí okolo Chrudimky. Ta nás po třech kilometrech přivádí do Slatiňan a my máme první zastávku. Ve Slatiňanech se nachází kostel sv. Martina a zámek. Zamykáme kola a jdeme se projít okolo zámku a něco nafotit. Před devátou nasedáme zpátky na kola a pokračujeme dále.

Projedeme Slatiňany a dostáváme se na lesní asfaltovou cestu, která vede krásným prostředím s názvem Škovrád. Z jedné strany máme řeku Chrudimku a z druhé strany pískovcové skály. Přijíždíme k baru Kůlna, zastavujeme a jdeme si dát dnešní první občerstvení. Je tady tak příjemně, že se to nakonec trošku zvrhává a my se tady zdržíme téměř hodinu. Naše další stopy vedou po modré turistické značce, projíždíme okolo krásného mlýnu Skály a musíme se poprat i s úzkou a zabahněnou stezkou. Ta nás nakonec vyplivne kousek od hlavní silnice.

Hlavní silnici překřižujeme a přijíždíme do obce Lukavice, kde se rovněž nachází zámeček. Rychle foto, poté se kousek vracíme a odbočujeme na obce Lukavička a Vížky. Za Vížkami najíždíme na další nezpevněnou cestu, ale pořád je to příjemně jetelné. Projíždíme okolo Pařezného rybníku, v obci Libáň najedeme na asfalt a poté znova jedeme polní cestou. Míjíme Drahotický rybník a po necelých třech kilometrech se dostáváme do městečka Nasavrky.

Tady si trochu nastoupáme k místnímu zámku a jelikož je zde u cesty i restaurace, usedáme k polednímu menu. Po doplnění energie a tekutin se směřujeme na nedaleký skanzen Země Keltů. Na chvíli tady zastavujeme, na prohlídku nejdeme, ale trochu si to tady obhlédneme a vyfotíme. Pak nás čeká skvělá téměř pětikilometrová asfaltová lesní cesta do obce Kameničky. Odtud to máme kousek do Trhové Kamenice. Tou projedeme a míříme do Svobodných Hamrů.

Tady se nachází hamr a také zámeček. Děláme si krátkou pauzu, která se nám nakonec protáhne, protože začne pršet. Co se dá dělat, aspoň, že jsme nezmokli. Když přestane pršet, pokračujeme v cestě a bohužel po krátké chvíli musíme měnit již podruhé píchlou duši Olince. Jsme v obci Všeradov a do Hlinska nám chybí už jen 7 kilometrů. Ty máme rychle za sebou a za chvíli sjíždíme do našeho dnešního cíle.

S jistotou vedou ostatní k nejzajímavějšímu místu Hlinka, kterým je bezesporu Betlém, což je vesnická památková rezervace. Dokonce je tady otevřená hospůdka a my si můžeme dát pivko. Máme krátký rozchod a všichni se postupně prochází mezi stylovými historickými domečky a samozřejmě všichni dělají spousty fotek. Je už skoro pět hodin a my budeme mít zase co dělat, abychom se vrátili do Chrudimi za světla. Dobrou zprávou je, že se nebe roztáhlo a nás hřejí sluneční paprsky.

Z Hlinska nás čeká poměrně slušné stoupání a směřujeme se do čtyři kilometry vzdáleného Srní. Odtud nás čeká víceméně cesta lesem a silnice nejprve stoupá a poté klesá až do obce Miřetice. Po jedenácti kilometrech tam dojíždíme a teď se musíme vrátit kousek dolů a dojet do Ležáků. Záhy se tam dostáváme a na mě opět dýchne zvláštní až nepříjemný duch tohoto místa, které se stalo symbolem odboje proti fašismu. Prohlédneme si to tady, uděláme spousty dalších fotek a po šesté hodině sedíme zpátky v sedlech svých bicyklů.

Nejprve musíme vystoupat zpátky do Miřetic a poté se přejet do pět kilometru vzdáleného Žumberku. Tady se krátce zastavujeme u kostela Všech Svatých. Pak už jedeme bez zastávky obcemi Bítovany a Orel a kolem sedmé hodiny jsme zpátky v Chrudimi. Jak to vypadalo zpočátku na časový skluz, tak jsme to zvládli parádně a můžeme si po pořádné sprše zajít někam na večeři.