Čížov - Hardegg - Čížov

Trávíme s Irmískem krátkou dovolenou na Vranovské přehradě a dnes jsme se rozhodli, společně s mým kamarádem s práce a jeho rodinou, udělat si pohodový výšlap k rakouskému hradu Hardegg. Po snídani a kafíčku vyjíždíme a cestou se ještě zastavujeme v lesích Vranovské přehrady na hřiby. Všude rostou, tak se chceme přesvědčit, jestli i tady. Bohužel zdejší lesy moc houbám nepřejí, nacházíme jen pár hříbků a tak po necelé hodince vyrážíme dále směrem na Čížov.

Po půlhodince jízdy už ve výše zmiňované obci parkujeme, David s Barčou skládají kočárek a malá Adélka jen zvědavě pokukuje po okolí. Vcházíme do vesnice, a jelikož je doba oběda a my máme celkem hlad, zastavujeme se v místní hospůdce. My s Irmískem si pochutnáváme na špenátu a s Davidem si dáváme jedno pivko. Chvíli polenošíme a pak se už konečně vydáváme na cestu.

Hned za Čížovem se nachází zbytky železné opony. Čteme si infotabulí a shodneme se všichni na tom, že i teď po těch rokách to tady působí depresivním dojmem. Ostnatý plot, protitankové zábrany a strážní věž jsou němí svědkové doby. Mě ještě zaujme výrok bývalého prezidenta Gustava Husáka: „Hranice niesú korzo, aby tu volakdo prechádzal!“. Děláme nějaké fotky a jdeme se projít ke strážní věži. Na tu se chceme s Davidem podívat, ale bohužel poklop je zamčený na zámek.

Pak už míříme dále a asfaltovou cestu nám lemuje divoce rostoucí chmel. Trošku klesáme a dostáváme se na rozcestí Pod Čížovem a cesta nám zase začíná stoupat. Nám se jde s miláčkem výborně, ale David s Barčou musí tlačit kočárek s Adélkou a ti to mají trošku namáhavější. Adélka je ale zlatá a evidentně se ji výlet zamlouvá. Další rozcestí, ke kterému přicházíme, se nazývá Na Keplech (437 mnm) a je vzdálené od Čížova kilometr a půl.

Stále jdeme po asfaltové cestě a krásným podzimním lesem. Cesta nám mírně klesá a po kilometru přicházíme na další rozcestí, odkud se vydáváme lesní pěšinou na Hardeggskou vyhlídku (404 mnm), která je vzdálená jen pár set metrů. Stoupáme lesíkem a v tom se před námi rozevírá úchvatný a dech beroucí pohled na krásné rakouské městečko Hardegg, ležící dole v údolí na řece Dyji. Děláme opět spousty fotek a na chvilku se uvelebujeme v altánku a těšíme se pohledem na hrad Hardegg, který dominuje tomuto městečku.

Po zhruba půl hodince pokračujeme dále, scházíme lesní pěšinou zpátky na asfaltovou cestu a před námi je kilometr a půl chůze dolů k řece Dyji. Tam také přicházíme, procházíme okolo bývalé celniční budovy a už stojíme na hraničním mostě přes řeku. Pozoruji, že Dyje je tady docela široká, ale hluboká moc není. Nyní se už ocitáme v útrobách městečka Hardegg a stoupáme k hradu. Uvažujeme, že bychom šli i na prohlídku dovnitř, ale cena 7 € nás nakonec odrazuje. Uděláme znovu nějaké fotky a pomalu se vydáváme na cestu zpátky.

Jdeme stejnou cestou, jakou jsme zde dorazili a po přejití hranice musíme skoro dva kilometry do kopce. Ale není to nic náročného a cesta nám rychle a příjemně ubíhá, jelikož pořád o něčem kecáme. V Čížově naskočíme do aut a po cestě se ještě zastavíme na kafíčko v obci Lesná. Pak už jedeme zpátky do penziónu na Vranovské přehradě, dáváme si pořádnou sprchu a v plánu je košt burčáku, vína a hraní společenských her.