Cristo Rei, Palácio Frontiera, Oceanario Lisboa

Je pátek a my máme před sebou poslední den v Lisabonu. Na dnešek máme naplánované toulání jen po hlavním městě. V plánu je navštívit sochu Krista v Almadě, navštívit palác Fronteira a nakonec se podívat do lisabonského oceánária. Jelikož odlétáme až před desátou večerní, máme spoustu času. Snídáme, balíme se a míříme k našemu vypůjčenému vozu. Přejíždíme po mostě Ponte 25 de Abril do Almady a zanedlouho parkujeme u Cristo Rei – sochy Ježíše Krista.

Socha je celkově vysoká 110 metrů. Většinu této výšky tvoří podstavec, na jehož vrcholu je umístěna vyhlídková plošina. Ta se nachází ve výšce 82 metrů. Ale než se s Irmískem na tuto vyhlídku podíváme, jdeme nejdříve do místní kavárny na kafe. Pak už vyjíždíme výtahem a otevírá se nám úchvatný pohled na Lisabon a řeku Tejo. Uděláme opět spousty fotek a kocháme se pohledem do okolí. Pak se vracíme na parkoviště, nasedáme do auta a přejíždíme do parku São Domingos de Benfica.

Park se nachází nad nedalekým slavným fotbalovým stadionem v Benfice a my si parkem uděláme delší procházku. Podle aplikace mapy.cz by nedaleko měla být rozhledna, ale když na místo dorazíme, zjišťujeme, že to kdysi býval nějaký 10 metrový vyhlídkový stožár, na který vás vyvezla sedačka. Samozřejmě už delší dobu nefunkční. Rozhodujeme se, co dál a já Irmíska přesvědčuji, abychom šli dále a udělali si krátkou túru.

Tato téměř 5 kilometrová túra ale není ničím zajímavá a podaří se nám dobře zapráskat boty bahnem. Nevadí, alespoň jsme protáhli naše nohy. Odměnou nám ale je palác Fronteira, ke kterému po čtyřech kilometrech přicházíme. Palác je perlou portugalského baroka i rokoka, údajně nejhezčí portugalskou stavbou, pocházející ze 17. století. Návštěvníkům nabídne pozoruhodnou terasu, modrobílé panely z všudypřítomných azulejos , kapli, vodní plochy i nádherné francouzské zahrady.

Procházíme zámeckým areálem, opět děláme spoustu fotek a obdivujeme rozmanitost portugalských paláců. Pak se už vydáváme zpátky k autu a půjdeme asi kilometr po lesní stezce. Je po jedné hodině a my se prokousáváme portugalskou metropolí a naším posledním cílem je areál výstaviště Expa. Po zaparkování míříme do italské restaurace a objednáváme si konečně vytouženou pizzu. Je opravdu výborná.

Po obědě se kousek vracíme a kupujeme si vstupenky do oceánária. Jsou poměrně drahé, ale doufáme, že to bude stát za to. Jedná se totiž o největší oceánarium v Evropě s přibližně osmi tisíci živočichy a rostlinami. Prohlídka nám trvá hodinu a půl a určitě můžeme všem doporučit. Když vyjdeme ven, zjišťujeme, že máme ještě dostatek času. Volba padá na projížďku visutou lanovkou, která zde byla zbudována u příležitosti výstavy Expo v roce 1998.

Kupujeme si jen jednosměrný lístek, dvoukilometrovou trasu zpátky si projdeme pěšky. Opět další zážitek, lanovkou v městě jsem ještě nejel. Pozorujeme na jedné straně moderní čtvrť Parque das Naçoes neboli Park národů a na druhé straně obdivujeme nejdelší most v Evropě. Přes 17 km dlouhá konstrukce, nesoucí název mořeplavce Vasco da Gamy, je stále nejdelším mostem Evropy a nese šestipruhovou autostrádu překonávající široký záliv řeky Tejo.

Když vysedneme z lanovky, vracíme se pohodovou chůzí zpět k oceánária. Cestou se ještě stavíme na kávu do restaurace, kde jsme obědvali a pak už míříme zpět k autu, které musíme odevzdat zpátky v půjčovně. Je po šesté hodině a my odevzdáváme auto a čekáme na transfer na nedaleké letiště. Tam sice máme víc jak dvě hodinky času, ale po zkušenosti s odletem z Katowic, nám to vlastně vůbec nevadí.

Odlétáme v 21:45 místního času a jelikož máme časový posun o hodinu, v Katowicích přistáváme ve 2:15. No, auto je jemně pokryto mrazem a teplota venku ukazuje -5°C. Oba dva bychom se hned vrátili do teplého a prosluněného Lisabonu. Domů přijíždíme po čtvrté hodině ráno a na dobré náladě mi nepřidává ani fakt, že nemám klíče od baráku a netuším, jestli se mi podaří probudit mamku. Naštěstí se to podaří skoro hned, dáme rychlou sprchu a před pátou uleháme do postele. Musíme něco naspat, večer nás čeká ples.